Sunday 1 January 2017

Persediaan atau Usaha Awal Sebelum Ujian Besar


Saya nak ajak ibu bapa Calon UPSR 2017 untuk bincangkan graf yg saya UNJURKAN di atas                        
Ni berdasarkan pengalaman saya 2 tahun jaga Kelab Ibu Bapa Anak UPSR. Tahun ni Tahun ke-3                     
Paksi menegak, USAHA                        
Paksi mendatar, UJIAN                        
Ini yang BIASA berlaku                        

Dah dekat2 nak UPSR, baru USAHA naik sehingga 90% dan ada yang 100% all out                        
Dan USAHA ni pada pengamatan saya, naik seiring dengan jenis peperiksaan                        
Ini yang NORMAL ya. Yang BIASA                        

Yang LUAR BIASA tu, dah sampai PPT masih USAHA 20%. Yang 0% pun ada                        

USAHA maksudnya USAHA KENDIRI. Pergi sekolah tak dikira sebagai USAHA bagi saya. Itu RUTIN                   Kewajipan. TUGAS HAKIKI anak. Jadi pada pandangan saya, kita BOLEH UBAH graf ini. Rather than menunggu sehingga Trial baru nak naikkan usaha sehingga 80%, kita sepatutnya dah boleh GANDAKAN USAHA kita berbanding graf normal                        

Itu saranan saya. Sila berikan pendapat anda

No comments: