Monday 14 March 2016

TMMB - Rahsia Anak Bersemangat untuk Belajar kerana sekarang dia dah ada PURPOSE


*TMMB = Teknik Menetapkan Matlamat BerGAMBAR
BerGAMBAR means boleh dilihat atau VISIBLE dalam BI
Maka, BerGAMBAR sinonim dengan VISI

RAHSIA yang BUKAN RAHSIA

Rahsia tapi bukan rahsia? Macam mana tu?

Begini...teknik memotivasikan anak rajin belajar ini sering digunakan oleh pakar motivasi, tak kira dalam kursus strategi belajar atau kursus pekerja untuk orang dewasa atau apa2 kursus kecemerlangan.

Rahsia ini sebenarnya BUKAN RAHSIA.

Tetapi we always TAKE IT FOR GRANTED.

Kita buat2 tak nampak. Kita buat2 tak tahu. Seolah-olah tidak penting. Kita hanya nampak kepentingan teknik ini sewaktu kita sendiri diminta membuat exercise atau latihan kendiri tentang teknik tersebut.

Menetapkan MATLAMAT is the BIGGEST SECRET

Ya! Proses menetapkan matlamat ialan RAHSIA TERBESAR dan TEKNIK PALING UTAMA yang sering digunakan oleh pakar motivasi atau para bos atau majikan atau sesiapa sahaja yang bergelar PEMIMPIN yang ingin meningkatkan tahap kecemerlangan orang bawahan mereka.

Sebagai tutor, saya tidak pernah gagal menggunakan teknik ini pada hari pertama tutoring. Setiap tutee saya ada poster Matlamat mereka sendiri, seperti berikut:

Step 1 : Kenali Diri & Set Matlamat JaPen
seee
Step 2 : Hubungkait Matlamat JaPan, JaPer & JaPen

TETAPI..........sebagai bapa, saya sendiri GAGAL nampak rahsia ini. Saya gagal mengamalkannya dengan anak2 saya sendiri. Saya mengaku. Jadi hari ini saya telah TERSEDAR dan tanpa menunggu lebih lama, saya pun mulakan berkongsi dengan 3 orang anak lelaki saya tentang apa yang saya tahu.

Maka terhasillah Lembaran Matlamat seperti berikut:

Anak Tahun 5


Anak Tahun 3
Anak Tahun 2

TMMB = Teknik Menetapkan Matlamat Bergambar
*Gambar = boleh dilihat = Visible → VISI

 Pengisian Penetapan Matlamat

Apa yang kita nak anak kita fikirkan, kita yang tetapkan. Lain orang, lain matlamatnya. In other words, kita beri kebebasan untuk anak2 kita sasarkan apa yang dia hendak capai dalam hidup. Tapi kita jangan beri 100% kebebasasan. Kita perlu bimbing mereka.

Lebih penting daripada itu, kita pastikan mereka sedar tentang 3 jenis matlamat:


  • Jangka Panjang
  • Jangka Pertengahan
  • Jangka Pendek


Dan yang TERPENTING untuk melihat hubungkait antara tiga jenis matlamat tersebut dan keperluan untuk memberi fokus terhadap matlamat jangka pendek .

Juga penting untuk tekankan bahawa matlamat biar jelas tetapi tidak finalised. Maknanya matlamat boleh berubah dan bertambah. Tetapi matlamat utama yang satu atau dua tidak boleh berubah. Matlamat2 kecil boleh diubah-suai dan di-UPGRADE.


KENAPA perlu ada MATLAMAT?

Soalan ini tak perlu dijawab terus sebenarnya. Tidak challenging. Tidak fun. Saya sendiri bila saya tanya anak2 soalan ini, mereka tak boleh jawab. Mereka tak faham sebenarnya. Mereka belum nampak. Jadi saya gunakan analogi, perbandingan antara dua orang budak.

Seorang nak panjat gunung. Seorang nak mandi lombong.

Kemudian saya ceritakan tentang KAITAN di antara cerita 2 orang budak tersebut dengan penetapan matlamat. Cerita biasa2 sahaja tetapi in shaa Allah anak2 terhibur dan isi yang nak disampaikan pun sampai ke minda mereka.

Jika anda berminat untuk tahu cerita tersebut, kaitan cerita tersebut dengan tajuk penetapan matlamat, sila komen di bawah ya.

Semoga perkongsian ini bermanfaat.



Signed,
HT Amir
15.11.2014

1 comment:

Unknown said...

Wahh, teruja nak tahu ni..mohon kongsikan sir! :)